ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



ERCup News 2017-02-01

Spännande nyheter och 100 dagar till ERCup premiären

Förra veckan var ERCup tillsammans med de andra långloppserierna MSLS och NSHC inbjudna av SBF till en diskussion om långloppsracing i Sverige. Syftet med mötet var att diskutera gemensamma problem, vad SBF kan hjälpa till med, samt att gå igenom de nya ramregler för långlopp som SBF publicerat strax före jul.

Vi gjorde en ganska noggrann genomgång av de nya ramreglerna och de kommer att ändras i flera viktiga avseenden efter synpunkterna från de olika serierna. En ändring var att det kommer från 2017 bli tillåtet för licensierade förare från 15 år att deltaga i långlopp. Det finns knappast bättre plantskola för en ung förare än att ingå i ett långloppsteam där det finns mentorer i teamet och inte så stor stress som i ett sprintlopp med stående start.

En del andra regelproblem diskuterades också och något som påpekades var t ex att alla bränsle-. och broms- och släckningsledningar samt elkablar måste dras innanför burens begränsningar i sidled. Man kommer att göra anteckning i vagnboken under 2017 och det måste vara uppfyllt 2018. 

Sista punkt på dagordningen var att SBF ville få till en nationell långloppsfinal med deltagare från de tre serierna. När vi kollat när den sista tävlingen går i respektive serie så övertalade vi MSLS att göra om sin final på Mantorp 14/10 till en nationell final under namnet SBF Endurance Cup, och som skulle kunna få RM status. Inriktningen är att det blir en endagstävling på 6 timmar där de 20 bästa från MSLS, 15 bästa från ERCup och 15 bästa från NSHC gör upp om titeln som svensk långloppsmästare. Antalen är valda efter antagande om totala antalet deltagare i respektive serie. Alla bilar få deltaga efter sina respektive reglementen förutom att alla bilar får köra på 225 mm breda R-däck. Antalet obligatoriska depåstopp kommer bli fem eller sex för att minska fördelen med stora tankar som finns i vissa klasser.

Vi ser positivt på SBF's initiativ till samarbete mellan serierna och kommer att supportera SBF Endurance Cup som en extra prestigefylld final på säsongen. Nu gäller det bara att kvala in bland de 15 bästa i ERCup!

/ Styrelsen

Mer information

2017-10-14, SBF Endurance Cup, Mantorp


Visad: 1933 gånger - Uppdaterat: 2017-03-15 av Mikael Persson

Ur albumet

Pentascrew
Foto: Mattias Dalesjö
Kermit Racing





© Copyright 2005-2021, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se