Nyheter Om ERCup Stadgar Kontakt Regler Kommentarer Kvalitetsnormer Länkar Serietabell Kalender Bilder Video ![]() Resultat & arkiv Team Internt Forum ![]() Tävlingsanmälan Serieanmälan Follow @er_cup ![]() |
ERCup News 2017-02-01Spännande nyheter och 100 dagar till ERCup premiärenFörra veckan var ERCup tillsammans med de andra långloppserierna MSLS och NSHC inbjudna av SBF till en diskussion om långloppsracing i Sverige. Syftet med mötet var att diskutera gemensamma problem, vad SBF kan hjälpa till med, samt att gå igenom de nya ramregler för långlopp som SBF publicerat strax före jul.
En del andra regelproblem diskuterades också och något som påpekades var t ex att alla bränsle-. och broms- och släckningsledningar samt elkablar måste dras innanför burens begränsningar i sidled. Man kommer att göra anteckning i vagnboken under 2017 och det måste vara uppfyllt 2018. Sista punkt på dagordningen var att SBF ville få till en nationell långloppsfinal med deltagare från de tre serierna. När vi kollat när den sista tävlingen går i respektive serie så övertalade vi MSLS att göra om sin final på Mantorp 14/10 till en nationell final under namnet SBF Endurance Cup, och som skulle kunna få RM status. Inriktningen är att det blir en endagstävling på 6 timmar där de 20 bästa från MSLS, 15 bästa från ERCup och 15 bästa från NSHC gör upp om titeln som svensk långloppsmästare. Antalen är valda efter antagande om totala antalet deltagare i respektive serie. Alla bilar få deltaga efter sina respektive reglementen förutom att alla bilar får köra på 225 mm breda R-däck. Antalet obligatoriska depåstopp kommer bli fem eller sex för att minska fördelen med stora tankar som finns i vissa klasser. Vi ser positivt på SBF's initiativ till samarbete mellan serierna och kommer att supportera SBF Endurance Cup som en extra prestigefylld final på säsongen. Nu gäller det bara att kvala in bland de 15 bästa i ERCup! / Styrelsen Mer information2017-10-14, SBF Endurance Cup, Mantorp Visad: 1933 gånger - Uppdaterat: 2017-03-15 av Mikael Persson |
|
|||
![]()
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |