ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



ERCup News 2018-09-25

Rapport Kinnekulle 30/9 - ALT Racing

Ännu ett händelserikt race har avverkats. Deltävling 5 i ERCup, på Kinnekulle Ring kördes söndagen 30/9. Kyla/värme, regn, inte styra, svetsa, löda, bland annat. Vi hann med mycket på ett race!

 

Vad är väl en prognos från SMHI, inget att lita på i alla fall….

Sista september och årets näst sista race. I veckan har vi skrapat rutorna och teamkamraterna börjar bli nervösa för temperaturen i bussen. Fyller nästan mer diesel till värmaren än bussen.

Till saken hör att även denna sommar har teamkamraterna tyckt det varit kallt i bussen. Det kan nog lämnas utan kommentar…

Det blåste rejält när vi kom fram till Kinnekulle och SSK:s deltävling i ERCup. Inget tält restes i blåsten utan det blev att starta grillen och sitta i bussen och skrävla för varandra och planera morgondagen.

Nattedags och duktigt kallt ute. 2 element och dieselvärmaren startas, en billig variant av kupévärmare utan termostat.

Kl 01.00 är hela sällskapet i bussen vakna: Påminner mer om en sauna från Kimis hemland och t o m de värsta kycklingarna har vaknat för det är för varmt J Dieselvärmaren har gjort sitt och på morgonen är det perfekt temperatur på 18 grader.

Men nu var vi ju i Kinnekulle för att åka racerbil!

SMHI lovar bara någon regnskur på förmiddagen. Vi går därför på våra ordinarie hårda däck för det bör bli torrtävling det mesta. På träningen kör Algot in våra nya bromsar och Johan vill bara testa några varv. Vi har bestämt att Micke tar starten så han får avsluta träningen och då också sätta en bra starttid. Då kommer regnet och blöter banan så där lagom och vi får bara en 10:e starttid.

Lagom till starten kommer regnet ordentligt. Micke gillar detta underlag och efter en timme pendlar vi mellan 2:a och 3:e plats i en för Micke helt odramatisk stint. Det har lugnat sig lite och Anders ger sig ut på sin stint. Anders och undertecknad är inga favoriter av detta underlag men Anders matar snart på riktigt bra.

Knappt halvvägs in i stinten ropar han till Håkan som har radion idag (också =) att något small. Bilen tvärnitade och gick inte styra, precis när han skulle passera Seaten ut på startrakan.

I depån såg man det värsta framför sig. Plockar ändå fram drivaxlar och verktygen för ett drivaxelbyte för det kan ju vara så enkelt. Bilen kommer in i depån på lastflaket och det räcker med att lyfta på huven så ser man den inre drivknuten upptryckt mellan rambalken och växellådan!

Tre till ska köra ner huvet i maskinrummet för att också konstatera att: ja just det, drivknuten och drivaxelbyte. Bilen gick inte styra med drivaxeln i kläm så hon drogs på plats till depåplatsen med domkraften som sporrhjul fram. Gamla lådan gick att byta drivaxel genom att lyfta ena sidan men vi lyfter ändå fronten och tömmer oljan i en gryta, behövs inget matfett i den vid nästa race.

När hjulupphängning är demonterad och drivaxeln borta så kollar vi växellådan och den ser ut att ha klarat sig. 2 elkablar avslitna så vi får släppa gasen vid uppväxling då kontakten som slår av när man rycker i växlarna är borta.

Ny drivaxel på plats, bilen på hjulen och vi tar en sista titt i motorrummet. Då ser vi hur hela styrväxeln flyttat sig. Skit också, har den fått stryk? Vid närmre koll visar det sig att hela torpedväggen brustit och delat sig från kardantunneln som tydligen håller ihop en del av fronten. Med kofoten ser vi att vi kan trycka torpedväggen på plats så det är bara att jaga fram funktionärerna så vi får tillstånd att svetsa.

Vi får vänta en stund för räddningskillarna med brandsläckarna var ute på uppdrag. Serieledaren Citius hade fått vattenplaning och tryckt hela vänstersidan på bilen. Som väl var klarade sig föraren med översyn på lasarettet och bilen påbörjades genast renoveras för att komma på banan igen! I somras blev dom fult avträngda med sin andra bil som blev skrot och nu detta. På vägen till tävlingen brast alla hjulbultarna på bussen så dom fick bärga den. Nej, vår drivknut och brustna torpedvägg är inget att klaga över!

Vi får vårt svetstillstånd och bilen är på banan igen. Då kommer brandkillarna från tankdepån springande och jagar oss, vårt tanktorn sprutar soppa! Vi har en ny tankslang då den förra sprack och den var så tung att den gled ur kopplingen när den var upphängd. Som väl var såg brandmännen det och fick stopp på flödet och vi kunde sätta ihop det igen.

Dags för näst sista bytet och tankning, bilen bara ångar ur motorrummet. Vi lugnar brandmännen med att det är bara lite olja som läcker. Dom ger sig inte utan vill se under huven, och där pissar vattnet ur expansionskärlet… Tack brandmän :)

Lödkolven och smälta ihop den 3 cm långa sprickan, nej vi litar inte på det, hittar en bit gummi som vi kletar kontaktlim på och klämmer fast med buntband, blev lösningen och det funkade.

Undertecknad tar över efter Johan och kör sista tre kvarten som i princip var dom enda på torr asfalt och får för andra gången se målflaggan falla! Förra gången som 2:a, denna gången 10:a. Ändå rätt nöjda då det inte var en helt odramatisk tävling. Hade SMHI lovat regn så hade vi lagt på regndäck från början och då hade motståndarna fått huka :) !

Ett tack till Johan Albinsson som kom och hälsade på och hjälpte till. Johan från gamla GM Racing i den gröna Tigran, för er som var med på den tiden.

 

Nu ska vi se hur mycket som behöver lagas. Vår sponsor Kronobergs Bilaffär och Glenn la ut en illgrön Corsa OPC salubil medan denna racerapport skrevs. Anmälde vårt intresse att förvandla den till racerbil men nej, den översteg tydligen deras sponsorbudget… :)

Vi är nu sjukt laddade inför finalen och tillika Riksmästerskapet i långlopp mellan Sveriges 3 etablerade serier på Mantorp 13 oktober. Kom du också och stötta oss, vi vet redan några hängivna fans som börjat packa sina husbilar!

Hösthälsningar från

Team ALT Racing – Peter, Anders, Johan, Håkan, Micke och Algot


Visad: 519 gånger - Uppdaterat: 2018-10-09 av Magnus Krokström

Ur albumet

ATM Racing
Foto: Micke Olsson
MickeOlsson.net

















© Copyright 2005-2018, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se