ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



9
dagar kvar till
Race 3
den 2/6
Falkenberg

ERCup News 2019-04-24

Ibland kör det ihop sig………

Så där ja, det blev premiär i år också! Inga nyhetsbrev i vinter, ingen ”inför race” information så ni har väl undrat!

Efter fjolåret var karossen i väldigt dåligt skick, sprickor och skador, detta föranledde teamet att ta beslut att ta till den extrakaross vi fick med vid köpet av vår Corsa. Vi började snabbt demontera den gamla för att kunna ge oss på uppbyggnaden, det mesta skulle flyttas över men allt passade inte, t ex hjulupphängning bak, oljebehållaren till torrsumpen m m och dessutom skulle stötdämpare skickas till KH Motorsport för renovering och växellådan skickas till Frankrike för renovering.

 

Men vi har ju hela vintern på oss…. , det var då det, det har blivit ganska intensivt sista månaden och ändå blev det ingen träning med bilen. En helt nybyggd bil som för egen maskin endast rullat från vårt garage till grannens garage Rijo Reklamproduktion som folierade och strajpsade hela tisdagkvällen, på släp till Dohini däck som jobbade hela onsdagkvällen med hjulinställning sedan var det skärstorsdag, kontrolldragning och justeringar på långfredagen och lite jobb Påskafton för att på annandag Påsk stå på startlinjen inför träningen till årets förta race på Kinnekulle, inte helt bra då saker sätter sig rätt bra när det blir varmt och skakigt första gången.

 

Buss och släp lastad och vi rullar påskdagens eftermiddag och första prövning kommer redan 5 mil hemifrån, poliskontroll med laser på 30-sträckan i Bor, klarar vi galant 
Vi rullar in i Kinnekulle, lastar av och besiktigar bil och får därefter ånyo smaka Johans matkultur med Håkan som vanligt vid grillen – ”Depåhänget” är igång och vi vädrar morgonluft och trivs ganska bra med livet!

 

Snabbt blir det morgon, som vanligt gnyendet att det varit kallt i bussen, bara snack, helt perfekt möjligtvis lite varmt på förnatten, lite frukost, förarsammanträde och så dags att starta upp bilen
- öhhhh, hon vill inte! Hostar och fnyser på max 3 cylindrar och man börjar bli lite smyg vad dagen ska ha att erbjuda. Lite smekning av tändstiften, flytta runt dom lite så steg temperaturen efterhand och till slit gick hon på alla 4:a och morrade som hon skulle. Dock blev resultatet att Anders som skulle kört första träningspasset inte han byta om så undertecknad fick värma upp bilen, och som jag lyckades!

Ut på rakan och bilen drar inte på sexan, max 4000 varv! Men på baksidan verkar hon komma igång och varvar ut så fortsätter ett varv till, nope, inget varv på sexan så in i depån. Där tvärstannar bilen när jag trycker ner kopplingen! Bromsarna ligger på till max och nog var dom upphettade!


På och riva, oken först, själv renoverade jag en Holden snöröjare i vintras med samma problem – kolla huvudcylindern var tipset. Jag blir ombedd att köra bussen ur depån innan loppet startar, sedan kommer vi inte ut förrän efter 6 timmar. Hinner precis tillbaks och bara att kasta sig i bilen, bromsarna verkar lösta men starten går om typ 3 minuter…. , en snäll tävlingsledning släpper ut oss till sin plats och nästan omgående börjar fältet rulla – pusst – det gick denna gången också!

 

Starten går och tappar någon bil, tar igen det ganska snabbt men när däcken blir varma och greppet kommer skrapar däcken i skärmarna i alla högerkurvor, in i depån och försöka se var och om det skadar däcket, försöker böja undan så gått det går så ut igen, skrapet fortsätter så bara in i igen och nu kommer stora släggan fram, hjulhuset justeras modell Folkrace och nu blir det nästan bra så bara ut och kriga ett antal varv efter alla andra, men vi ska köra i 6 timmar. Sista varvet innan byte ser jag
Hegnet och Flying Fellow precis bakom, dom ska inte om! Och vipps går det för fort ut på rakan och
bägge kör om när jag nervöst gränslar banmarkeringen…..

Anders tar nästa stint och det rullar på riktigt bra, bara en bil som vandrar i sidled under bron och är
på väg att trycka ut honom men inget annat och vi börjar plocka placeringar, Algot kör nästa och det
fortsätter rulla på – då blir det gulflagg – en grå/grön Corsa skjuter en bil på tvären framför sig…… vid
en omkörning ser inte den omkörda bilen Algot och svänger in i honom och den tvärställer sig
framför. Bilen tappar en skärm och fronten trycks in en bit men det är inget som stoppar vår framfart


förutom att vi får en svartflagg med tidstraff i depån som följd, kanske vi är lite part i målet men vi
höll linjen och den andra svängde in framför….
Mickes tur och nu lägger vi på nya framdäck i bytet, asfalten börjar bli varm och med nya däck sätter
Micke vårt snabbaste varv 1.00.088, målet var under minuten…. 
Stinten går bra ända till sista varvet, en bil framför ska vara snäll och saktar ner för att Micke ska
komma om snabbt, Micke är inte helt beredd och får klippa gräset åt banägaren men som tur är går
inget sönder och vi är 2:a vid bytet!

 

Johan tar sista resan och kommer också snabbt ner i varvtid och det känns väldigt lugnt. Vår gamla
comradioutrustning blev stulna vid ett inbrott i vår verkstad i vintras och redan i första stint la den
nya av från bilen, chauffören kan inte göra sig hörd på hela dagen. Med 16 minuter kvar av racet står
vi pratar med tävlingens 3:a, No limit racing, vi är lugna och nöjda med resultatet då en av No limits
killar säger: där kommer ju ALT i depån… What !!!!!! snabb koll och visst tusan var det så, Johan
kommer in för han har inga bromsar! I 170 knyck på rakan har han inga bromsar när han kommer till
kvarnen som 180-graderskurvan efter heter…… snabba nerväxlingar, tungan rätt i mun och lite blött i
brallan tar han sig runt kurvan med några hjul i gruset utanför och kan fortsätta.
Han blir snabbt utskickad igen utan bromsar eftersom depåutfarten stänger 10 minuter innan
målgång! Faktum är att det går bara 10-15 sekunder saktare utan bromsar.

 

Nästa race är 4 maj på Gelleråsen i Karlskoga, till dess har vi lite att jobb med ……

 

Racehälsningar från

ALT Racing

gm/ Peter Kjellsson

Mer information

2019-04-22, Race 1, Kinnekulle


Visad: 303 gånger - Uppdaterat: 2019-04-24 av Jörgen olsson

Ur albumet

Race
Foto: Jörgen Olsson
Team GAPET











© Copyright 2005-2019, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se