Nyheter Om ERCup Stadgar Kontakt Regler Kommentarer Kvalitetsnormer Länkar Serietabell Kalender Bilder Video ![]() Resultat & arkiv Team Internt Forum ![]() Tävlingsanmälan Serieanmälan Follow @er_cup ![]() dagar kvar till Race 3 den 20/6 Falkenberg |
ERCup News 2020-12-302021ERCup är en team förening som drivs av de deltagande teamen utan något vinstintresse. Startades 2005 då man bröt sig loss från ERF.
Syftet med serien är att genomföra en svensk långloppsserie för standardvagnar där prioriteringarna i nämnd ordning är:
De förare som kör i ERCup bestämmer alltså själv genom majoritetsbeslut och kommittéer över seriens utformning och regler.
Tekniskt reglemente och tävlingsreglementet har varit stabilt med ytterst få justeringar på 15 år. Tävlingstiden satt till 6 timmar (tidigare 8 inom ERF) vilket begränsat kostnad för bränsle och däck, med bibehållen tävlings kvalité.
Målsättningen är 6 stycken 6 timmars tävlingar (med kval) på flera olika banor varje år. I huvudsak har Gelleråsen, Falkenberg, Kinnekulle, Sturup och Knutstorp använts,samt vid några tillfällen Anderstorp och Mantorp Vi samarbetar sedan 2019 med NSHC, som arrangerar och administrerar tävlingarna. Från 2020 utökades samarbetet till en gemensam serie där ERCup utgör klass 1 och körs enl. ERCup tekniskt.Klass 2,3 och 4 kör enl. NSHC tekniskt reglemente. Tävlingsreglemente är gemensamt NSHC/ERCup.
Preliminära tävlingar 2021 – 18/4 Kinnekulle – 6/6 Gelleråsen – 20/6 Falkenberg – 7/8 Gelleråsen – 26/9 Gelleråsen – 9/10 RM Mantorp
Tävling 6 timmar med startordning enl. kval. Max 90 minuter körpass samt 60 min vila. 4 obligatoriska stopp för förarbyte.
Serieavgift 1800kr till NSHC administration och arrangemang. (2020 års priser) Teamföreningsavgift ERCup 200kr Startavgift 6 timmarstävling 4500kr
Tekniskt reglemente för ERCup i korta drag (Se komp reglemente på ERCup hemsida) http://www.ercup.se/download.asp?F=1246 Endast bensinmotor 2,0 liter 4 ventil sugmotor trimning fri 2,5 liter 2 ventil sugmotor trimning fri 205 breda R däck RWD 225 breda R däck FWD 66 liter bränsletank inkl. påfyllningsrör Maximum diameter på bromsskiva är 330 mm Växellåda. Fabrikat fritt, antal växlar framåt fritt. Utväxlingar är fritt Tankvolym i torn max 120 liter
ERCup for all Fri serieproducerad bensinmotor (turbo, - sugmotor eller wankelmotor) Fri trimning, med följande begränsning oavsett motor. 205 breda R-däck för bilar under 1150 kg tomvikt. 225 breda R-däck för bilar över 1150 kg tomvikt. Tankvolym är fri. Men får inte under något tillfälle vara mera än 66 liter i det totala bränslesystemet i tävlingsbilen. Bromsskivans diameter är fri. Växellåda. Fabrikat fritt, antal växlar framåt fritt. Utväxlingar är fritt
Båda ERCup klasserna kör gemensamt som Klass 1. I ER Cup teamförening redovisas dock resultaten för ”Recip original” och ”ERCup for all” separerat.
Välkomna att köra ned oss Visad: 685 gånger - Uppdaterat: 2020-12-30 av Jörgen olsson |
|
|||
![]()
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |