ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



ERCup News 2008-09-11

Materialfel orsakade brasan i IRE Motorsport's Volvo

Det var med stor spänning, som vi styrde kosan mot Knutstorp på söndagsmorgonen. I vår strävan att få 240:n till en "riktig banracingbil", så har vi efter Falkenbergstävlingen utrustat bilen med rörbärarmar, detta innebär att vi även kan justera castervinkeln på framhjulen. Slutväxeln, som vi åkte med på Falkenberg hann vi inte byta, så där var inte bilen optimal.

Träningen genomfördes med syfte att känna på framvagnen. Framvagnsinställningen fungerade perfekt. Bilen kändes helt underbar att köra, jämfört med tidigare. Det visade sig senare under racet, trots att vi körde med helt fel slutväxel, så var vi en sekund snabbare/varv än vid senaste tillfället som vi var på knutstorp. Med rätt slutväxel och de återstående förändringarna på bilen såsom sänkning av bakvagnen, m.m. så tror vi att bilen kan vara riktigt konkurrenskraftig.

Tävlingen flöt perfekt för oss. Det enda problemet vi hade de första 5,5 timmarna var att vi har för många tankningar p.g.a. etanolbränslet.

Efter 5 timmar och 40 minuter hände det, som absolut inte får ske, nämligen brand i bilen. Kent, som körde, ropade i radion att bilen kändes orkeslös. Strax därefter var det alldeles tyst i radion. Och när vi tittade bort mot Lito-kurvan, så såg vi svart rök, som steg mot himlen. Vi blev naturligtvis omskakade eftersom vi inte visste hur det hade gått för Kent. Kort därefter, så hörde vi hans röst i radion igen och vi kunde "pusta ut". Han hade kommit ur bilen oskadd.

När bilen kom tillbaka på hjullastaren, så samlades det snabbt ett antal självutnämnda brandutredare. Teorier framfördes att det inte går att ha "gamla bränsleslangar", vilket vi snabbt kunde avfärda, eftersom alla vet att IRE Motorsport endast använder sig av "toppgrejor". Bränslesystemet är dessutom endast 4-5 veckor gammalt.

När vi nu har plockat ur motorn, så visade det sig att det var ett materialfel på infästningen till "spridarbryggan" på insugsrören. Infästningen hade spruckit, så att 3:ans och 4:ans spridare läckte, med följd av att bränsle läckte ut. Tänding- och insprutningssytemet har endast gått 2 tävlingar, så där var det heller inte gamla grejor, som var orsaken.

Slutligen vill vi i IRE Motorsport och framförallt vår förare Kent, framföra en stor eloge till funktionärerna på Knutstorp för den mycket professionella insatsen vid brandolyckan.

Vi jobbar för högtryck, för att bilen skall vara färdig till Sturup.

Med Hopp om att vi ses på Sturup.

/ Roland Eidhall
IRE Motorsport


Hyllinge MS Rescue har möte efter tävlingen och utvärderar dagen.

Mer information

2008-09-07, 6 timmars långlopp, Knutstorp, Hyllinge MS


Visad: 2128 gånger - Uppdaterat: 2008-09-10 av Mikael Persson

Ur albumet

Nissan Motorsport
Foto: Bengt-Åce Gustavsson
Racefoto.se





© Copyright 2005-2021, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se