ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



ERCup News 2008-09-20

Rekord!

Primus racing slog på Knutstorp alla rekord i slarv med råge. Det började med att bilen av någon anledning inte fick rätt hjulvinklar för Knutan, utan Falkenberginställningarna satt kvar, villket var extra intressant med tanke på den blöta vägbanan på förmiddagen. Alla skyllde på varandra, Chefsteknikern skyllde på kraschade STCC-Volvos och egna styrväxelproblem som tog tid, men det skulle ju enligt SMHI bli uppehåll på racedagen och endast regna på kvällen, så.............det skall väl funka hyggligt, sades det.

Chefsteknikern hade dagarna innan upptäckt att motorn drog tjyvluft vid trottelrbodiesarna p g a en o-ring som var trasig, och när den var bytt försvann tomgången som en avlöning. Det visade sig att den sugit luft sedan innan senaste mappning, så tomgångsmappningen stämde inte längre då det blev tätt.

Tony började på tidsträningen, och rapporterade om en bil som inte ville svänga alls, och när han kom in efter 20 minuter, var det för att man svartflaggade honom. Det visade sig att man för första gången någonsin ej fick signal ifrån vår transponder, så vi registrerade inga tider. Funktionären kom med en hyrtransponder som sattes fast med något han tillhandahöll, och vi bytte samtidigt förare. Jag kände redan i första svängen att det är åt h-e med inställningarna, körde 2-3 varv för att få en tid och sedan in för att byta med Lasse som dagen till ära körde sin sista tävling.

Mellan race och lopp telefonerades det till setup-gurun om råd, eftersom framvagnen tar alldeles för lång tid att ändra camber på än vi hade på oss innan racet. Det beslutades att skruva rejält på dämparna, för att försöka hitta grepp.

Starten går och jag bromsar vid 150 m skylten, låser upp, släpper bromsen för att få hjulen att rulla igen, för att göra ett nytt försök, med hjulen ville inte rulla. Självklart hade vi för lite gummi i backen, körde på endast några centimeter däckbredd, så med STCC-tävling veckan innan och mycket gummi i den blöta asfalten gick det käpprätt åt skogen i slutet på rakan. Jag fick sällskap i sandlådan av ytterligare en bil, vilket var en klen tröst i det läget.

Bärgad och tillbaks i depå skruvade Chefsteknikern tillbaka dämparna i ursprungsläget, å sedan var vi tillbaka på banan och kanade omkring. Sakta men säkert torkade det upp och en viss optimism spred sig i teamet, tills säkringen för bränslepumpen gick sönder. Detta har hänt en gång förut på en testdag, så därför har vi tejpat fast 2 extra säkringar för föraren att byta sittandes i bilen. På testdagen på Falkenberg hittade vi massa små siliconkulor i bränslefiltret, som sitter monterat EFTER pumpen p g a platsbrist, och det låg silicon ända framme i bränsletrycksregulatorn i motorrummet. Var siliconet kommer ifrån, kan vi bara gissa oss till. Porsches bränslefilter har en egenskap som spontant låter knepig, för när filtret är helt igensatt, finns det en "bypass" för bränslet att ändå komma vidare, villket resulterar i att siliconet har spritt sig. Troligtvis var det silicon i bränslepumpen som var orsak till att säkringen gick på Knutan, så jag bytte ståendes ute på banan. Den första säkringen krökte sig på stiften när jag skulle trycka dit den, så jag slängde den med automatik åt höger i bilen, samma väg som den trasiga gick. Säkring nummer två (sista säkringen) trycktes på plats, och endast någon minut förlorades på incidenten.

En stund senare var det dags igen, då säkringen gick uppe på NGK-krönet, och jag rullade med facit ihand alldeles för långt och blev stående mitt i uppförsbacken efter lilla rakan, med den enda hela säkringen med krokiga stift liggandes någostans framför brandsläckaren vid passagerarsidans fotstöd. Den syntes inte, och jag satt ju fast i bältet,så jag lade i ettans växel för att inte rulla baklänges, knäppte loss, tog bort ratten och försökte komma över på passagerarsidan, trots att bilen lutade starkt bakåt, för att leta efter den sa-ns säkringen. Jag fick syn på den, men nådde den inte, det fattades ett par centimeter. Däremot låg sladden till databoxen bra till för att "fiska" säkring med, och efter några minuter fick jag äntligen tag i säkringen. Väl på plats i stolen ser jag bärgaren komma upp bakom mig, får panik.......han skall inte få ta mig en gång till idag........böjer till stiften något stressad, trycker dit säkringen och försöker i uppförsbacken starta utan tomgång med en fot på bromsen för att inte åka baklänges in i bärgaren, den andra foten på gasen för att kompensera brist på tomgång, för att sedan när f-nskapet startade, broms-gasa med högern medans kopplingen trycktes ner med vänstern, la i ettan och släppte upp...............och bilen dog!!!  Jag tittar i backspegeln och ser funktionären dra fram bogseröglan mot bilen för att haka på och dra upp mig på trucken. När han har en meter kvar får jag liv i motorn, steppar med fötterna för att lägga i växel och gasa p g a ingen tomgång samtidigt som jag håller min tredje fot (!) på bromsen för att inte rulla baklänges till hans bogserögla, och släpper upp kopplingen på 6000 varv så bilen "burnar" uppför backen lämnandes en snopen funktionär i ett moln av gummi. Nu återstår bara att få på ratten (jojomän), 6-punktsbältet som jag satt på (jättekul) samt få på handskarna samtidigt som jag styr bilen långsamt genom hårnålen. Jag ropar i radion att jag kommer in för förarbyte och att vi behöver fler säkringar.

Efter en timma och 5 minuters effektiv körning gick det i 22 liter bensin. På Falkenberg drog bilen 60 liter på samma tid. Snacka om andra villkor! Säkringen gick 3 ggr för Lasse på andra stinten, som blev bärgad 1 gång, och 2 ggr för Tony, som kommer in efter 3½ tim för förarbyte och lämnar över till mig. På mitt första varv efter förarbytet blir jag svartflaggad, och jag fattar inte varför förrän jag kommer in i depå. Då visar det sig att tävlingsledningen inte får någon signal ifrån hyrtranspondern, som inte går att hitta i bilen utan har släppt ifrån fastsättningen (!) Det letas en stund innan man ger upp och hämtar en ny transponder. Senare skulle det visa sig att tävlingsledningen inte hade fått signal på 52 (!) minuter, för varv 93 tog enligt resultatlistan 53,08 minuter (yesss!) utan att vi stått still en enda minut. hyrtransponder nummer två sattes fast, men tappades även den på sista stinten som Tony körde (otroligt), så hur många varv som saknas i resultatet kan vi bara gissa, men vi kommer aldrig att veta exakt, för Tony gick i mål utan transpondersignal. Det letades i flera minuter i bilen innan transpondrarna hittades och kunde lämnas tillbaka.

Den begagnade styrväxeln som vi ersatte Sellholmsstyrväxeln med som gick sönder vid sammanstötningen på Falkenberg, började läcka olja efter fyra timmar, och på sista stintet fanns ingen servoverkan kvar, så Tony fick slita ont i kurvorna och var ordentligt slut när han gick i mål på 23:e plats (!). Kan man vara annat än lycklig efter en sådan lugn och harmonisk dag. Det går inte att sätta ord på känslan man bär efter en sådan dag, så när konkurrenterna kom fram för att gratulera till målgången, hade jag långt gångna tankar att utföra ett gäng strypningar på plats. Självklart hände det fler "jätteskojiga" saker under dagen, men jag har ju annat att göra än att skriva racerapport!

Herregud vad jag är trött på att gratulera andra, så jag avslutar endast med orden:

VI SES PÅ STURUP.........OCH DÅ J.......AR!!!!!

/ Peter Larsen
Numera 1st driver
No:90 Primus Racing

Mer information

2008-09-07, 6 timmars långlopp, Knutstorp, Hyllinge MS


Visad: 1963 gånger - Uppdaterat: 2008-09-20 av Mikael Persson

Ur albumet

Ullared Motorsport
Foto: Per Harström
Testdrivers Racing





© Copyright 2005-2021, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se