ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



ERCup News 2013-05-02

Viktigt inför ERCup-premiären 11/5 på Knutstorp

Äntligen har vintern börjat släppa sitt grepp och vi kan se fram emot ERCup premiären på Knutstorp den 11 maj. Här kommer en del viktig information till alla team. Styrelsen i teamföreningen vill gärna ha en kort information och ge möjlighet till frågor en kvart innan förarsammanträdet. Så vi ber så många som möjligt komma till speakertornet redan kl 08.00. Vi ska försöka ordna lite morgonkaffe och bullar, så kom i tid!

Det kommer att ske ljudmätning av alla bilar enligt SBF's "nygamla" mätmetod, som innebär max 95 dB under full acceleration på banan ca 10 meter från bilen. Och bilar som inte klarar det kommer att tas av banan för åtgärd. Det är svårt att i förväg veta hur denna mätning kommer all utfalla, men enligt nedanstående mail från Ragnar Segring, som utrett bullerbestämmelserna för SBF, så är det risk att många kommer ha problem att uppfylla regeln. Så ni bör förbereda att ha med extra ljuddämpande åtgärder för motorrum, insug- och avgasssystem.
 
Teamföreningens styrelse
gm Olle Odsell

 
Mail från Ragnar Segring:
 
Hej Olle,
Jobbar mycket med mätningar både på Mantorp och Knutstorp. T.ex. hade vi säsongspremiär för MSLS på Mantorp, ca 35 bilar, förra fredagen, test 14-17, samt lördag, tävling 9-17. Många fordon hade problem och loppet fick t.o.m. stoppas efter två timmar med förarmöte och tillrättavisningar. Problemet i detta skede är att även om du sedan flera år har en 95-regel, så vet den resande inte vilken utsläppsnivå han ligger på i detta första skarpa läge, när ännu ingen professionell mätning gjorts. Därför kan många bli överraskade, att de ligger för högt, då vi nu stenhårt granskar hela startfältet. Många blir inkallade för åtgärd.

Ber därför dig att informera om allvaret som nu gäller på alla Racerbanor, och att man är förberedd med nödvändig utrustning för att få ner ljudemissionerna vid för högt uppmätta nivåer redan på Knutstorp. Bäst är ju att redan hemma i garaget ha satt på effektiva(re) grejer, så slipper man bli störd och överraskad med svartflaggan.

Det jag lärt mig hittills handlar saken om att lägga till mer volym i form av tjockare rör, längre rör, men naturligtvis också effektivare dämpare. Svansmotorer har därför större problem (=mindre utrymme att jobba på). Vissa fordon kan också ha problem med höga ljud från motorrummet och då gäller ngn form av dämpande/ljudabsorberande matta på lämplig(a) platser i motorrummet. Skulle du vilja ha än mer professionella råd, kolla med Micael Ljungström på Ferrita i Köping, som jag jobbar mycket med och som löser de flesta problem för dagens "Ljud-plåga(n)de" Racerförare. 

Mer information

2013-05-11, Deltävling 1, Knutstorp, Hyllinge MS


Visad: 2306 gånger - Uppdaterat: 2013-05-02 av Mikael Persson

Ur albumet

Kärkkäinen Rally & Racing
Foto: Per Harström
Testdrivers Racing





© Copyright 2005-2020, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se