ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



ERCup News 2013-05-14

ALT Racings nionde säsong inledd, eller...

Sitter hemma i soffan hemkommen från årets första race i ERCup, tittar på reprisen från GP2 med Marcus Ericsson och kan konstatera att motorsport är tufft, Marcus bryter på tionde varvet i ledning.

Våra problem började redan innan tävlingen – bussen gick inte genom besiktningen då luftkuddarna fram var dåliga, sökte ”pirat” utan att lyckas och i elfte timmen fick vi gå på original och vad det innebär för ekonomin, men det löste sig tack vare motorsportsvänner!

Lastning och avresa gick dock bra. Micke lyckas i och för sig boka en resa som gjorde att han fick åka tåg till Lund och skaffade skjuts därifrån och nådde banan vid halvtiotiden. I Strömnäsbruk tankade vi V-power, gick jättebra ända till kortautomaten fick spunk, gick inte tanka mer i den automat vi tråcklat in vårt 20-metes ekipage till, personalen öppnar en låst automat som vi får backa till från andra hållet för att nå vår tankanläggning i släpet, tack vare vänlig personal löste sig även detta. Johan ringer hemifrån – jag har myror i hela kroppen, var är Ni, kan jag köra ännu? Jodå, men det tar en stund att backa omkring med buss släp bland personbilarna för att nå tappen avsedd för en smäcker Ferrari.

Vi når vårt mål halv sju – Knutstorps Motorbana utanför Kågeröd i Skåne, Johan är framme med sin husbil och får bukt på alla myror som kryper i hans kropp och vi letar upp en plats vi får rum även med hans husbil. Ställer i ordning och besiktigar bilen och Johan värmer Bolougnegrytan eller vad den hette, 1 ½  flaska vin innehöll den och smakade förträffligt trots att all alkohol var urkokad.

Micke dyker upp och vi går en runda till fots runt banan och kollar spårval, sitter och ljuger lite med andra trevliga team och funktionärer över en öl för att vid elva krypa till kojs. Visst låter det riktigt trevligt! Förutom att Algot fuskade med tandborsten.

Lördag morgon och racedag, klockan ringer vid halv sju, uppställning och rakning, nja, inte riktigt men rejäl frukost blir det. Bilen görs i ordning och vi går på förarmöte. Träningen närmar sig, Micke är taggad ut i fingerspetsarna och inleder träningen, det rullar på bra och vi tar in honom för att kolla luften i däcken efter 7-8 varv, trycket i däcken har då ökat från 1,75 till 2,5 kg! Vi ligger på 2,0 under race som vi tycker ger bra temperatur. Micke går ut igen och ska försöka sätta ett par snabba varv, istället hör vi på radion att han inte får i 2:an och 3:an, var tusan har jag hört detta förut? In med bilen i depån, vi chansar på det enklaste och spänner upp kopplingen. 

Johan går ut istället för att få några varv på träningen men ropar strax in att problemet kvarstår. In i depån, vi river växellådan och hittar en axel som gått av, på denna axeln sitter en ”gaffel” som påverkas av växelspaken och skjuter rätt kugghjul på plats. Vi har ingen att byta med och chansar på att svetsa axeln, ihop med prylarna och en halvtimme efter starten gått är vi ute. Det tar dock inte många varv förrän Micke kommer in igen och vi konstaterar att svetsen inte höll och vi bryter.

Efter en halvtimme börjar vi fundera på om vi kan rädda några poäng med målgång! Kan vi köra på 3:an och 4:an som är de som fungerar, ja säger Micke, jag hängde med bra på baksidan. Nästa fråga: kan något annat gå sönder? Risken är stor men vi måste ju ändå renovera. Vi skruvar ihop bitarna men tappar en skruv på hasplåten under motorn, får inte fram den och i den rådande stämningen ”skiter vi” i den skruven. Micke ger sig ut igen och rullar på riktigt bra, Anders är dock riktigt nervös för att något i den trasiga lådan ska trilla ner och orsaka generalhaveri.

Efter ca 5 varv får vi teknisk flagg! En funktionär har sett olja bakom bilen och vi får göra ett nytt besök i depån. Det visar sig återigen att det finns inga genvägar i motorsport, skruven vi fuskade med gör att det läcker ut växellådsolja, skruven är en M7 och någon sådan har vi inte med oss och nu bryter vi på riktigt! Å andra sidan riskerar vi inte köra sönder något i växellådan.


Oljeläckage

 Vi kommer inte ur depån med bussen så det bara att agera publik de återstående timmarna av racet som bjuder på mycket spänning, många har strul och står i depån mellan varven och det är många som byts vid i ledning.

Men, sitta i soffan och minnas allt det negativa gör ingen människa glad!  Solen sken och temperaturen var precis lagom för en dag på motorbanan, de varv bilen gick var den riktigt bra, både välbalanserad och snabb. ERCup 2013 är igång och har bara börjat. Skruva ihop era bilar därhemma för det är fantastiska race och lika fantastisk stämning i depån!

Tack alla tillresta supportrar och sponsorer som möjliggöra för oss att deltaga i denna fantastiska tävlingsform och serie! Måndag kväll river vi lådan och beställer delar, 25 maj kan Ni förhoppningsvis se teamet utställt på Alvestas egna Våryra och 9 juni syns vi på Falkenbergs motorbana för deltävling 2!

Ha en fortsatt skön vår !


Hälsningar från Team ALT Racing

Anders A, Micke A, Johan B och Peter K

Mer information

2013-05-11, Deltävling 1, Knutstorp, Hyllinge MS


Visad: 1890 gånger - Uppdaterat: 2013-05-14 av Mikael Persson

Ur albumet

Back on Track
Foto: Joakim Karaus
Allt i Däck Motorsport





© Copyright 2005-2020, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se