ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



ERCup News 2013-07-02

Äntligen, säsongen 2013 är inledd även för ALT Racing!

Efter att brutit de första ERCup-deltävlingarna redan på kvalet var det med viss spänning vi gav oss iväg mot Sturup, årets tredje deltävling. Det var inte ens säkert vi skulle få ihop motorn som hade 10 krökta ventiler och spräckta ventilstyrningar men det lyckades och buss och släp lastades redan på tisdagkvällen.

Något ska ju dock krångla så när bussen skulle tankas saknades Eurocardet i plånboken, lite pirrigt och jag han ju inte hem och kolla……., Mickes kort gick ypperligt också så bussen blev tankad, puussst.

Framme på kvällen plockades allt i ordning och tältet restes, Johan brassade mat – oxrullader välkryddade och tillagade enligt konstens alla regler serverad med pressad potatis och ett glas rött vin. Vi hann också byta några ord med andra teamen i depån och känna på den härliga stämningen teamen i mellan i ERCup! Visst är racing och depålivet härligt !

Lördag morgon och racedag, vaknar till smatter på busstaket – det regnar…..

Det blev dock så där lagom med lite skurar under dagen som gjorde banan lagom svårkörd för de bakhjulsdrivna och både pole och start togs av rallyteamet Kärkkäinen med sin framhjulsdrivna Toyota som åker från Umeå för att få delta i ERCup-atmosfären, den blöta asfalten liknande väl mest rullgrus och dom killarna trivdes nog om man ser till hur bilen rörde sig sidledes på banan. Det gänget borde förövrigt få en gratis startavgift med tanke på deras resväg!

Vi bestämde att vår Chefstekniker Anders bara kör några varv på träningen/kvalet och kollar bilens funktioner och värmer däcken, FÖR VI SKA KOMMA TILL START!

Han konstaterar dock att något slår lite vid inbromsning, innan start går vi genom alla stag och uniballs men vi hittar inga fel.

Vi har ändrat till entimmespass och Anders ska starta med Micke på nästa stint. Vi startar sist och rullar på, men redan efter 10-talet varv ropar Anders att bromsarna inte tar utan att dubbeltrampa, så var vi där igen, fast bromsarna har aldrig strulat innan...

Vi hittar inga fel, kan en skiva blivit skev - det slog ju lite på träningen. Vi byter skivor och ut igen, funkar kanon. Efter en kvart är det dags igen, det har kommit tillbaks, vi funderar men kommer inte på något. Byter klossar då vi har nytt fabrikat och Micke går ut, funkar återigen bra en kvart sedan börjar det igen. Då börjar vi fundera på splitten, naturligtvis är det den som hämmar luftflödet till bromsarna och dom blir överhettade. Micke konstaterar att bromsar han mindre så slipper han pumpa och vi konstatera att det är överhettning. Kan förklara varför det bara fräste till på undertecknads läppar då jag böjde mig in i hjulhuset mot skivan när vi felsökte.

Splitten håller upp fronten så vi kan inte lossa den utan får kör resten av dagen med att pumpa, kan tänka att det var många som undrade vad vi höll på med när vi vänsterbromsade och blinkade med bromsljuset mitt på rakorna. Själv missade jag en inbromsning efter startrakan när pedalen gick i botten, i hasten missade jag släppa upp kopplingen och motorbromsa och bakändan låste upp och vände bilen snabbt och elegant med mig som passagerare.

Varken Micke eller Johan hade kört banan innan men kom snabbt in i det, Micke var periodvis snabbast på banan, det hjälper tydligen att inte bromsa om det ska gå snabbt!

Hela racet löpte på utan missöde i övrigt förutom Anders andra stint då han blev omkörd lite snävt och slog sönder fronten i gräset när bilen vändes, även gamla rävar tycks hetsa upp sig och göra misstag ?

Vi slutar på en trettonde plats och tog vår efterlängtade målgång! Börjar lasta och höll på att missa prisutdelningen, Johan och jag rusar dit och precis när vi kommer in genom dörren läser man upp ”start nr 14, ALT Racing”, Oppsss vad var det nu????? Jo, vi blev trea i framhjulsdrivna klassen men eftersom vi de 2 första racen brutit innan start och kört hem vid lunch hade vi inte en tanke på denna klass och att vi skulle få pris, det tog nio år men nu stod vi på pallen! Om än i fwd-klassen, men ändå ? ?

På hemvägen konstaterar vi att vi hade splitten redan på Anderstorp och då funkade allt, men efter att vi fick skräp i kamremmen på Falkenberg monterade vi på ett sträcknät framför nedre luftintaget, det var vad som behövdes för att det skulle bildas en luftkudde framför intaget och överhettningen var ett faktum. Tänk på det när Ni sätter nät framför öppningar!!

Nu hade vi orsaken i alla fall.

När bilen kommer hem med bara mindre blessyrer på karossen så strulade istället servon på bussen och punka på ett däck på släpet, så det blir nog att meka lite på semestern också!

Tack alla Ni tillresta som inte gett upp och var med och hejade fram oss och tack alla sponsorer som bidrar till denna häftiga upplevelse! Det har varit en tung vår men efter motgång kommer framgång!

Ha en skön sommar alla ERCupare, funktionärer och alla andra som behövs för att hålla serien igång, vi syns på Mantorp 16/8!

/ Team ALT Racing
www.altracing.se

Mer information

2013-06-09, Deltävling 2, Falkenberg, SSK


Visad: 7348 gånger - Uppdaterat: 2013-07-02 av Mikael Persson

Ur albumet

Team Bensinen
Foto: Bengt-Åce Gustavsson
Racefoto.se





© Copyright 2005-2020, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se