ERCup Logotyp
Nyheter
Om ERCup
   Stadgar
   Kontakt
Regler
   Kommentarer
   Kvalitetsnormer
Länkar
Serietabell

Kalender
Bilder
Video  
Resultat & arkiv
Team
Internt Forum  Internt forum för ERCup teamförening

Tävlingsanmälan
Serieanmälan



ERCup News 2013-09-12

Efter sju sorger, åtta bedrövelser och nio år…….

…..så var vi där, på prispallen i stora ERCup! Vi har hunnit avverka en Golf, en Kadett och nu en Corsa på dessa nio år men så många sex-timmarslopp har det ju inte blivit, än mindre framskjutna placeringar, men attan vad roligt vi haft emellan bedrövelserna.

Inför Kinnekulle var vi duktigt laddade, det har gått hyggligt i sommar förutom överhettade bromsar och nu hade vi rätt belägg i oken och nyrenoverad låda.

Bussen var färdigpackad och så fort F1-kvalet var slut på lördagseftermiddagen kastade sig hela teamet till garaget för att koppla släpet med bilen och ge sig iväg mot kullen.

Denna helg var bussen full då Mickes båda döttrar Kajsa och Lisa var med för första gången och fulla av förväntan att åka på race, Håkan och Algot som vanligt fast lite mer luttrade.

Förutom lite söndagsbilister på lördagseftermiddagen rullade bussen på och vid halvsjutiden rullade vi in på banan, plockade i ordning i depåplatsen och besiktigade bilen, vi skramlade lite i depån så stackarna i No Limit bredvid kunde knappt prata och dricka sin öl ?, de hämnades genom att låta kompressorn stå på när dom åkte till hotellet medan vi bodde i bussen bredvid, den f-bannade kompressorn startade med jämna mellanrum hela natten…..

Tidig väckning, frukost och putsa bilen sedan förarmöte vid 8, nu började det kännas på allvar att det var race idag. Visa efter Mantorp då bara Johan och jag tränade så var nu alla omklädda och alla skulle träna.

Håkan var tävlingschef och höll oss i schack och Algot fick hjälpa honom hålla bilen i ordning när vi alla var ombytta, i raceoverallen får man inte göra något.

Träningen gick hyggligt, Johan var grymt snabb till att köra här för första gången och jag avslutade träningen, körde två varv sen in, kunde inte växla utan världens skrap, kopplingen tog väldigt lågt och jag hade svårt att få den i botten så jag gick in innan jag körde sönder något så vi fick justera upp kopplingen lite.

Håkan bestämde körordning och jag skulle starta, det är faktisk riktigt roligt då det är bilar precis överallt och väldigt tätt och full gas, det är liksom inget man upplever vid trafikljusen hemma i Alvesta även om det råkar bli fullgas någon gång ?

Sedan är det alltid roligt att hänga på bilarna framför och försöka plocka en och annan skalp. Jag fick bra flyt och trivdes som fisken i vattnet, Kinnekulle är en grymt trevlig bana och passar de framhjulsdrivna bra, jagade Flying Fellows länge men kom inte om, depån började bli desperata och jagade i headsetet, till slut var det bara att bestämma sig för att tysta dom. Upp så nära bakom, sen inbromsning och upp vid sidan sedan svänger det…..tror ni det pumpar nu! Japp - han hade självbevarelsedrift och gav plats och jag lyckades styra in.

Nu var det en Ford framför, där ska dom inte vara, men det förblev den.

Började komma ifatt ett gäng där den vackra 43-BMW:n låg först, den ska jag ta innan bytet, och jag hörde på radion att det var Stefan som körde – Jippie.

Back on track i Forden och jag kom ifatt gänget, precis vid utfarten till långa rakan, hur göra nu? Jag var snabbare men det går inte att gå i bredd under bron med omkörningshastighet, släpper lite, inte för mycket, måste ju hinna ifatt till nästa inbromsning så jag kan ta några där, alltså gas igen men i vänster spåret, ner under bron och vänster upp, hej vad det går – och driftar - trots ett rejält krampaktigt tag i ratten är snart hjulen väldigt nära asfaltskanten och där kom kastet! En retur, och en till och nu står jag i 90 grader på bana med sexans växel och fullgas sekunden innan, går alltså att åka rätt snabbt även i denna vinkel, bilen rätar lite och färden fortsätter istället ut mot andra sidan och ut i gruset, lyckas få i ettan innan bilen stannar och lyckas hålla igång motorn så jag kommer upp från gruset själv, pusst! Men omkörningar blev det inte så många av den manövern. Bilen hoppar som en groda så jag skriker till depån att vi måste ha på nya hjul, försöker svänga och köra och se om det slutar och tappar fokus fullständig uppe i sista vänstern innan rakan tappar jag bilen och rätt fram över gräset. Nu bara styr jag rätt in i depån för att lämna över både ratt och körkort, Micke är som väl är klar då mitt pass nästan var slut så vi förlorade inte så mycket ändå och däcken var ok.

Byter som tia och Micke kör snart skiten ur övriga på banan! Från tionde plats är han snart uppe på andra, tar in på ledaren Tornado som nu bara ligger någon kurva framför! Hej vad det går! Då hostar bilen till i kvarnenkurvan efter långa rakan – soppan! Micke kör bilen i slalom till depån för byte till Anders, han har en odramatisk färd och kör jämt och stadigt utan incidenter.

Johan tar över och även han och bara maler på, klipper lite gräs någon gång men kör på riktigt bra och vi börjar ligga stadigt på en tredje-fjärdeplats!

Nu har vi glömt att det är Formel 1 på Monza, sånt trams när det är ERCup på Kinnekulle.

Vi ligger fyra och dags för Micke igen, vid bytet fick jag i uppgift att kolla däcken, jodå det är bra mönster där jag tittade, Micke hinner knappt ut förrän han talar om för Håkan att bilen är hal värre och däcken helt slut, bakom oss på fjärde plats ligger Flying Fellows bara något varv efter, båda har vi varsitt byte kvar men dom kör snabbare, måste vi byta däck för att det ska hålla? Tappar vi tredjeplatsen om vi går in? Nu mal det i maskineriet! Micke talar om för Håkan igen att det här går inte, och då kommer belöningen – gulflagg och Safety car! Kom in Micke!!! Och vi byter chaufför och däck så McLaren skulle skämmas, och Anders går ut innan Safety car går in. Hur däcken såg ut? Jodå, halva stålcorden var uppsliten.

Vi ligger kvar på tredje plats och Flying Fellow bakom har sitt byte kvar, ska Corsan hålla i sex timmar, ska Flying fellow som går snabbare än på hela dagen komma ifatt? Nagelbitare!

Det höll! Och för första gången i vår nioåriga långloppshistoria står vi på pallen i ERCup! Trea i det stora och etta i framhjulsdrivet.

Packningen gick lätt, för det gjorde Håkan medan vi hämtade pokaler ? och hemfärden gick lika lätt och inte en sur min hördes på hela hemfärden!

Tack för alla glada tillrop, Håkan och Algot som ledde oss, Kajsa och Lisa som våra nya maskotar och Thommie och hans kompis som såg gladare och gladare ut för varje position vi tog och alla Ni andra som gör ERCup till det roligaste som finns!

Nu ska det laddas till final på Knutstorp 13 oktober! Kom och stötta oss !

Hälsningar från oss i Team ALT Racing!

Mer information

2013-09-08, Deltävling 5, Kinnekulle, SSK


Visad: 2126 gånger - Uppdaterat: 2013-09-12 av Mikael Persson

Ur albumet

Flying Fellows
Foto: Olle Odsell
Flying Fellows





© Copyright 2005-2020, ERCup - Endurance Racing Cup http://www.ercup.se